Kymijoen Pyhtään
haarassa kirkonkylän ja Suomenlahden puolivälissä, munkkien
vanhalla lohenkalastuspaikalla, sijaitsee Strukan sulku. Se on
Suomen ainoa merisulku, jossa on käsikäyttöiset
sulkulaitteet.
Kymijoen Pyhtään
kautta mereen laskevan haaran varrella viiden kilometrin
päässä Kymijoen suulta sijaitsee Stockforsin tehdas.
Kotkalaiset liikemiehet Ole Nerdrum ja Olav Bulov hankkivat
Stocforsin kartanon omistukseensa vuonna 1897, ja vuonna
valmistui 1902 Stockforsin puuhiomo. Hiomon tarpeita varten
jokiväylän uitto-ominaisuuksia oli tarvetta parantaa. Kymijoen
suulla sijaitsi tehtaan käyttämä Spjutsundin (Keihässalmi)
lastauspaikka, johon tehtaan tuotteet kuljetettiin proomuilla
ja lastattiin edelleen laivoihin jatkokuljetusta
varten.
1800-luvun lopulla
Stråkaforsin koskeen oli räjäytetty 25 metriä pitkä
uittoränni, joka tiettävästi oli puurakenteinen ja
luukkulaitteilla varustettu. Vuosina 1902-1905 tehtaan ja
Spjutsundin välinen jokiväylä perkautettiiin ja 1903
Stråkaforsin koskeen rakennettiin pato ja sulku aiemmin tehdyn
uittokourun paikalle joen itärannalle. Hakatusta kivestä
rakennetun sulun pituus on 25 metriä ja leveys 8 metriä, ja se
varustettiin käsikäyttöisillä, puurakenteisilla
salpausporteilla. Korkeuseroa suluilla saadaan kaksi metriä.
Sulun piirustukset laadittiin tie- ja vesilaitoksen
ylihallituksessa ja työ tehtiin tehtaan kustannuksella.
Rakennustöiden johtajana toimi norjalainen insinööri
Nysted.
Stockforsin tehdas
vastasi sulun ylläpidosta palkkaamalla tehtävää hoitamaan
sulunvartijan. Alun perin tehdas katsoi omaavansa
yksinoikeuden sulun käyttöön, minkä vesioikeus kuitenkin
kumosi ja salli kaikille aluksille oikeuden käyttää
sulkua.
Pääasiassa sulkua
käyttivät Stockforsin tehtaan proomut, jotka kuljettivat
puuhioketta Spjutsundin lastauspaikalle. Vuonna 1908 höyryvene
Elvi alkoi liikennöidä Stockforsin ja Kotkan välillä,
ja eri alukset hoitivat reittiliikennettä vuoteen 1923 saakka.
Vuonna 1984 reittiliikenteen aloitti uudestaan
Saaristoliikenne S. Weppling Ky, joka liikennöi Pyhtään
kirkonkylän ja Kaunissaaren välillä. 2004 - 2012
liikennöinnin hoiti Saaristoliikenne Jonmar Ky m/s
Alfalla.
Sulut ovat vapaasti
veneilijöiden käytössä ja toimivat itsepalveluperiaatteella.
Vuodesta 1978 Pyhtään kunta on huolehtinut sulkujen
kunnossapidosta. Keväällä 2003 alempi porttipari uusittiin
kokonaan ja ylemmästä porttiparista uusittiin ponttilaudat
sekä metalliosat. Sulkua on peruskorjattu viimeisimmäksi vuonna 2015.
(Lähde: Strukan
sulun opastaulu.)